شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۳۳:۱۰

آغاز دور جدید فعالیت‌های بزرگ تعمیراتی در میدان رشادت

باشگاه خبری فراساحل: رییس سکوی رشادت از آغاز دور جدید فعالیت‌های بزرگ تعمیراتی برای تعمیر سازه زیر آب سکوی R۴، میدان رشادت خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره منطقه لاوان، فریبرز ادراکی در این زمینه گفت: میدان رشادت در سال ۱۹۶۵ کشف شد و از ۱۹۶۹ با سکوهای سرچاهی رشادت ۳ و ۴ و ۷ به مرکزیت سکوی R۷ در تولید قرار گرفت؛ این روند تا زمان جنگ ادامه داشت تا اینکه سکوی R۷ ابتدا توسط جنگنده‌های عراقی و سپس نیروی دریایی آمریکا مورد حمله قرار گرفت. در حمله آمریکا سکوی R۷ به صورت کامل از بین رفت و چاه‌ها نیز به آتش کشیده شد، همچنین صدمات بسیاری به سکوی R۴ از زیر و بالای آب وارد شد.

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، سکوی R۴ با تلاش فراوان کارکنان و پشتیبانی بی‌نظیر منطقه لاوان و ستاد تهران، به صورت موقت با تولید از چا‌ه‌های نیمه شمالی میدان در سرویس قرار گرفت و سپس در اواخر سال ۱۳۸۵ قرارداد بازسازی و طرح توسعه آن با پیمانکاران منعقد و عملیات حفاری چاه‌ها، ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای جدید آغاز شد و قرار بود در مدت زمان ۳۳ ماه و در پاییز ۸۸ پروژه تکمیل و سکوها راه‌اندازی شوند که به دلیل بروز مشکلات عدیده و اختلال در امور بانکی و توان مالی ضعیف برخی از پیمانکاران، روند اجرایی طرح توسعه کند و پس از ۴ سال متوقف شد. ادراکی تصریح کرد: در این میان سکوی R۴ که در طرح اولیه پس از راه‌اندازی سکوهای جدید، قرار بود به دلیل صدمات وارده در زمان جنگ در آب رها شود مجدداً مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد به منظور حفظ تولید از چاه‌ها و همچنین انجام تولید زودهنگام از تعدادی از چاه‌های جدید حفاری شده طرح توسعه، مشکلات آن برطرف و سکو حفظ شود.

رییس سکوی رشادت گفت: در این راستا در سال ۱۳۹۰ طی پروژه‌ای، سازه زیرآب مورد بازرسی فنی قرار گرفت و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده مشخص شد که بیش از ۵۵ نقطه بحرانی در آن وجود دارد و برای جلوگیری از سقوط سکو، نیاز به کاهش وزن روسازه و به صورت همزمان انجام اقدامات اصلاحی در قسمت زیر آب وجود داشت؛ به همین منظور فرآیند مناقصه برگزار و پیمانکاری توانمند برای انجام کارهای تعمیراتی سازه زیر آب (SMR) انتخاب شد. همچنین از نیمه دوم سال ۹۴ عملیات تعمیراتی متعدد در قیچی‌بندها و عملیات پیشرفته مهندسی برای اندازه‌گیری، ساخت و نصب کلمس‌های نگهدارنده، پاک‌سازی جکت، رفع اشکال از قیچی‌بندهای پر شده از آب و ... انجام شد و عملیات تکمیلی آن شامل شمع‌کوبی مجدد در پایه‌های کمکی با میزان نفوذ بیشتر، هم‌اکنون در دست انجام است و با پایان یافتن این عملیات، سازه زیر آب برای ۲۵ سال آینده تضمین می‌شود.


ادراکی افزود: در بخش روسازه با برداشتن دکل فرسوده حفاری و ادوات جانبی آن، بیش از ۴۵۰ تن وزن روسازه کاهش داده شد و از سال ۱۳۹۲ در راستای فراهم کردن بستر مناسب برای تولید از چاه‌ها، نیروگاه دیزلی سکو با مولدهای گازسوز تعویض شد و از این طریق در مصرف بیش از ۸ تن گازوییل در روز صرفه‌جویی به عمل آمد. وی در پایان گفت: لازم می دانم از مجموعه مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران،  همکاران ستاد تهران، منطقه لاوان و کارکنان پرتلاش سکوی رشادت، که در چند سال گذشته، با حمایت، پشتیبانی و تلاش بی‌نظیر خود، در شرایط اقتصاد مقاومتی، پروژه‌های حفظ و افزایش تولید از میدان رشادت را رقم زده‌اند تشکر و قدردانی می کنم.



  کد خبر : 3842
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :